KATAPULT 2024, konferencer om aktiv undervisning i Verdensmålene

På KATAPULT kan du opleve nogle af Danmarks førende aktører inden for formdiling demonstere, hvordan de underviser i Verdensmålene til børn og unge til oplæg og workshops.

Her på siden offentliggør vi løbende, hvem du kan opleve på årets konference.

  • 9:00-9:30

    Ankomst og morgenmad

  • 9:30-9:40

    Velkomst, Henrik Fredborg Larsen

    Direktør for UNDP's Nordiske repræsentationskontor

  • 9:40-9:50

    Velkomst, YOUNG

  • 9:50-10:35

    Mizz Privileze

  • 10:35-10:40

    Praktisk information

  • 10:40-10:50

    Kort pause

  • 10:50-12:00

    Workshops

  • 12:00-12:40

    Frokost

  • 12:40-13:10

    Workshops

  • 13:10-13:15

    Kort pause

  • 13:15-14:00

    Afslutningsoplæg, Instituttet for Fremtidsforsking

Katapult, Institut for fremtidsforskning, thor
Logo
NIcklas

Hvordan klæder vi de næste generationer på til fremtiden?

Thor Svanholm Gustavfson og Nicklas Larsen fra Instituttet for Fremtidsforskning  er dedikeret til dagsordenen og arbejdet for at fremme fremtidstænkning som en del af det danske skole- og uddannelsessystem, så flere unge står klar til at tilpasse sig og katalysere bæredygtig forandring. Du får som publikum et indblik i, hvad det vil sige at undervise i fremtidskundskab baseret på de grundlæggende principper bag futures literacy – en essentiel kompetence for det 21. århundrede – samt hvorfor tiden er kommet til at omfavne fremtiden som undervisningsfelt og kompetence.

Mizz privilize

Verdensmålbingo

Mizz Privileze formidler verdensmål på alternativ vis, når vi gennem bingo-leg skal gætte på forskellige spørgsmål om verdensmål, vinde cute præmier og opleve drag performances. Dragstjernen er certificeret menneskerettighedskonsulent og har vundet priser både for sin aktivisme og produktion af drag shows på tværs af landet. De er medstifter af foreningen Lev og Lad Leve, der arbejder for at stoppe hadforbrydelser mod queer personer i Danmark. 

Lær om krigens regler

Røde Kors inviterer gæster til at opleve vores nye interaktive prisvindende  film ‘If War Comes To You’ og diskutere deres oplevelser med os. Vi vil også tale om vigtigheden af at respektere internationale konventioner som Geneve-konventionerne. If War Comes To You’ lærer os om krigens regler og Røde Kors’ rolle, fortalt gennem tre personer i en krigszone. Filmen blander drama, computerspil og læring, og giver et fælles sprog til at diskutere krigens udfordringer.

Røde Kors hjælper syge, sårede og krigsfanger og arbejder for, at alle parter overholder krigens regler. Vi formidler også om krigens regler, og ‘If War Comes To You’ er vores nyeste initiativ, økonomisk støttet af ICRC og flere europæiske Røde Kors-selskaber.

Den interaktive oplevelse ligger tilgængeligt med ekstra viden om krigens regler, Geneve-konventionerne, og Røde Kors’ mandat på hjemmeisen her:

 

Mangfoldigt engagement i Verdensmålene

Verdensmål i hænderne har både en workshop og en stand. Besøg én eller begge.

Workshop:

Hvordan gør man FN’s Verdensmål relevante for alle unge? Verdensmål i Hænderne giver en smagsprøve af de metoder, vi anvender til at skabe engagement og større opbakning til verdensmålene hos unge på erhvervsskoler og FGU skoler, altså unge der lærer gennem kreativitet, håndværk og mangfoldige perspektiver på engagement. 

Stand

FGU Vesterbro er gået sammen med Verdensmål i Hænderne og YOUNG for at rebrande de 17 Verdensmål – find dem i det åbne område og oplev, hvordan Verdensmålene ser ud gennem deres øjne, og hvordan de har valgt at formidle dem på en måde, der giver mening for dem. De nye Verdensmål er lavet af unge til unge, for at vise at de også har en rolle, når det kommer til at skabe en bæredygtig fremtid. 

Der var engang … Historiefortælling og legende læring i undervisningen

Places. v. Designskolen i Kolding og fortælletid giver en introduktion og vær blandt de første til at afprøve et par enkle metoder og aktiviteter fra et spritnyt inkluderende og involverende læringsmateriale med masser af muligheder for at arbejde med historiefortælling og playful learning.

Det er et fleksibelt materiale, som kan bruges i mange fag og til både helt korte og længerevarende forløb. Det tematiske omdrejningspunkt er Verdensmål 3, 4 og 10 om hhv. sundhed, kvalitetsuddannelse og mindre ulighed, her med særligt fokus på trivsel, samarbejde og inklusion, men materialet vil på sigt også kunne bruges til undervisning i alle andre emner. Det samlede materiale vil blive gratis og offentligt tilgængeligt fra efteråret 2025.

At bruge Verdensmålene - Et indblik i YOUNG’s undervisning

Hvordan underviser FN i Verdensmålene? I denne workshop vil Bror fra YOUNG, FN Byens skoletjeneste, først demonstrere, hvordan de formidler Verdensmålene, bæredygtig udvikling og FN’s arbejde, og derefter facilitere en erfaringsudveksling blandt deltagerne, så alle går fra workshoppen med ny viden og inspiration.

YOUNG vil her tale ud fra undervisning til ungdomsuddannelserne og deres aktivitetet omhandlende ”Ansvarligt forbrug og produktion”, men nysgerrige deltagere fra andre aldersgrupper eller fagområder vil også gavne af workshoppen.

Dyrene og klimaforandringer

Zoo introducerer udpluk fra forskellige forløb, som alle har til formål at give en indsigt i, hvad man som skoleelev selv kan gøre, for at hjælpe biodiversitet og den danske natur. Dyrene bliver anvendt som konkrete eksempler og værktøjer til at forstå, hvilke konsekvenser det har, hvis vi ikke gør noget, men også hvordan man ved få enkle ændringer i hverdagen kan hjælpe ikke kun Danmarks natur, men #Livetpåland i hele verden.

GLIMT og DOCS fra verden

50 små filmperler fra Danida har fået nyt liv med undervisningsmateriale fra Verdens Bedste Nyheder og Leg med IT

Læring og leg er et match made in heaven

Læring der foregår under leg, er et vidundermiddel der får læringen til at “sætte sig” og gør det indlærte nemmere at huske.

Der undervises i hvorfor hjernen “åbner op” når vi leger.

Vi bruger spillet PlayProp, hvor vi tester fokus, reaktion og viden omkring de 17 Verdensmål. Spillet har indbygget lattergaranti, der gør at selv svære spørgsmål får en anden lethed og der dermed kan tales om Verdensmålene på en ny måde.

Under workshoppen får alle mulighed for at teste spillet.

Brætspil om Verdensmålene

Oplev vores innovative læringsbrætspil, udviklet af elever med fokus på FN’s 17 Verdensmål. Over de sidste par år har vores elever skabt en række engagerende spil til folkeskolens udskolingsklasser, designet til at bringe læring om verdensmålene ind i undervisningen på en ny og spændende måde. 

Vi præsenterer stolt vores to nyeste spil: 

Fang fremtiden: Et læringsspil om de 17 Verdensmål, som blev produceret sidste år. 

UNESCO Journey: Et engelsksproget læringsbrætspil med fokus på UNESCO’s arbejdsområder, med et internationalt perspektiv. Kom og prøv spillene og lær mere om, hvordan de kan berige undervisningen og gøre læring sjovere og mere interaktiv.

FN forbundet om spil

Spil og projekter målrettet lærere og undervisere.

Sex & Samfund

Seksualundervisning, altså undervisning i emner som rettigheder, køn, seksualitet og seksuel sundhed bidrager til opnåelsen af FN’s Verdensmål i 2030. Kig forbi og se, hvad Sex & Samfund anbefaler, at elever i grundskolen og på ungdomsuddannelserne lærer om retten til at bestemme over egen køn, krop og seksualitet.

MUNDU - Center for global dannelse

Du får mulighed for at se MUNDU’s sit nye gratis undervisningsmateriale ”Den globale tøjkrise” som er et digitalt og interaktivt scenariedidaktisk plug’n’play forløb, du kan implementere direkte i din undervisning. Du får mulighed for at se MUNDU’s sit nye gratis undervisningsmateriale ”Den globale tøjkrise” som er et digitalt og interaktivt scenariedidaktisk plug’n’play forløb, du kan implementere direkte i din undervisning.Forløbet er bygget op om den fiktive virksomhed Eliwo, som eleverne skal hjælpe med at træffe mere bæredygtige og etiske valg. Gennem forløbet følger eleverne en t-shirts livscyklus fra råmateriale til affald. 

Materialet understøtter elevernes kreative og kritiske tænkning, og på en meningsfuld måde at lader dem møde problemstillinger gennem krop og hænder. Forløbet adresserer problematikker som relaterer sig til Verdensmålene om global ulighed, ansvarligt forbrug, anstændige job og klimaforandringer. 

All Hands on Deck: Educating the wave makers of tomorrow - Ocean Literacy and Coastal Communities

Pass by our stand at KATAPULT conference 2024, to meet ocean, environmentand sustainability experts and colleagues from the World Maritime University (WMU)-Sasakawa Global Ocean Institute, the City of Malmö and the Marine Education Center in Malmö, and learn about how you, in an interactive and inspiring way, can integrate the UN 2030 Global Goals and sustainability topics into your educational activities and with this raise the important role that we human beings have in relation to meeting the targets of the Sustainable Development Goals for a better planet tomorrow. Everyone can make a difference – Everyone can be a wave-maker!

There will opportunity to “try out” our workshop methods, get material and best practices as well as templates on how to integrate SDGs and Ocean literacy teachings in educational activities.

Entreprenørskabsdannelse i uddannelserne

Mød Fonden for Entreprenørskab, Danmarks centrale omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer. Kom og hør hvordan der arbejdes med bæredygtighed i uddannelser og prøv nogle af Fonden for Entreprenørskabs tilbud til undervisere og elever. 

Hvad er penge og banker?

Hvad er penge? Hvordan fungerer en bank?

Få forståelse af, hvad penge er, hvilke former for penge vi har i Danmark, og hvem der skaber dem. Dette sker ved en håndgribelig gennemgang af hvordan en bank fungerer.

Gode Penges undervisning giver et godt udgangspunkt for at tale om samfundsøkonomiske spørgsmål i klasselokalet på en legende måde, der er tilpasset til elevernes forståelsesniveau. Eleverne lærer hvordan samfundets penge skabes og påvirker økonomien. De får lov til at drømme stort og selv designe en økonomisk fremtid ud fra deres egne værdier.

Desuden får eleverne en forståelse af at bankerne og banksystem er en hovedaktør til at fordele hvilke områder i økonomien der opnår finansiering og hvilke der ikke gør, således er det et vigtigt værktøj til at opnå alle verdensmålene.

Undervisningen indeholder både film, spil og gruppearbejde, og kræver ingen forberedelse før timens begyndelse. Forløbet er et spændende supplement til elevernes undervisning i fx samfundsfag, historie eller matematik, og kan fint bruges som første indgang til til læring om banker, lån, penge og investeringer.

I klimaforskernes fodspor

I klimaforskernes fodspor – ikff.dk – er et site, der giver elever i grundskolen og på STX/HTX/HF adgang til klimaforskernes maskinrum.

Sitet er bygget op omkring et Arbejdsbord, hvor eleverne kan løse opgaver ud fra ægte og aktuelle data, og hvor de kan udvikle konklusioner baseret på egne empiriske undersøgelser. På Arbejdsbordet er der datasæt om udviklingen i havisens udbredelse og tykkelse, permafrost, temperatur samt Grønlands indlandsis. Eleverne kan bl.a. undersøge, hvornår det bliver muligt at sejle via Nordøstpassagen fra Sydkorea eller Kina til Europa. Og de kan undersøge, hvorfor temperaturen stiger op til 4 gange så hurtigt i Arktis som i resten af verden. Via baggrundsartikler og explainers understøttes eleverne i løsningen af de forskellige opgaver.

Målet med ”I klimaforskernes fodspor” er bl.a. at bidrage til at ruste elever til at orientere sig bedre i klimadebatten. Der er fokus på FNs verdensmål # 13: Klimaindsats.

Sitet er udviklet for DMI, DTU Space og GEUS, og det er baseret på aktuelle data fra polarportal.dk.

Deltagere må gerne medbringe deres egne computere så de kan tilgå sitet fra egne computere.

SALTO (Sundhed, Aktivitet, Læring, Trivsel og Optimisme)

I partnerskab med Aabenraa Kommune, Let Leg og Legehjul er SALTO  blevet igangsat. Et projekt, der tager afsæt i Verdensmål 3.

Salto er et projekt, hvor elever fra fælleselevrådet skal være med til at udvikle undervisningsmateriale baseret på læring, leg og bevægelse. Dette undervisningsmateriale skal bruges til at styrke trivsel og til at øge skoleelevers viden om FN’s verdensmål.

Indtil sommeren 2025 vil der blive arbejdet med: Viden om verdensmålene, trivselskorps, elevløfter, udfordringer og trivselsaktioner. Sammen vil vi også teste og udvikle undervisningsmateriale, både fysisk og digitalt, som kan integreres i skoleskemaet.

På workshoppen kan I deltage i test af det første materiale, stille spørgsmål og forhåbentlig få inspiration til aktiviteter til jeres egen hverdag.et 

Klimaretfærdighed og solidaritet - workshop med VerdensKlasse

Kom og bliv inspireret til, hvordan du på nye og inspirerende måder kan sætte fokus på Verdensmål 13 om klimahandling.

Workshoppen er det nyeste skud på stammen i VerdenKlasses workshops og går i dybden med klimaretfærdighed og solidaritet på både globalt, nationalt og lokalt plan.

Undervejs vil vi præsentere udvalgt øvelser fra workshoppen. Vi vil også give en kort introduktion til VerdensKlasses didaktik, som har fokus på at give elever handlekompetence og skabe forståelse af sig selv og andre som globale medborgere med ansvar for og medindflydelse på verdens fremtid.

Der vil være mulighed for at høre mere om VerdensKlasses øvrige workshops, stille spørgsmål til underviserne og booke nogle af vores gratis workshops til jeres egne klasser.

Børnebøger, undervisning og begejstring - dyrk Verdensmålene sammen med 12-årige Victoria

Efter en kort introduktion til Victoria & Verdensmålene drøfter vi, hvordan børnebøger kan komme stærkere i spil i undervisningen. Er der uopfyldte behov og mål, vi kan hjælpe undervisere til at nå? Ja, og så er der premiere på den nyeste bog – om fred (mål16)! 

Fra Tabu til Almendannelse: Seksuelle og Finansielle Dilemmaer i Forhold til Verdensmål 4, 10 og 12 samt hvorfor Sex og Personlig Økonomi bør sidestilles i Undervisningen

Sex og privat økonomi er begge temaer, der engang var outsiders. Det var emner, der var pinlige, skamfulde og som man skulle holde sig langt væk fra med mindre man gerne ville udstilles offentligt.

Heldigvis er sex blevet mere cool og mindre skamfuldt at tale om. Det er endda besluttet politisk at seksualundervisning SKAL være en del af den almene dannelse. Vi har forstået at sex er en vigtig bestanddel i alle menneskers liv og mentale trivsel…. Men hov, er det ikke også sådan med personlig økonomi? Vi lever i en verden, der er baseret på økonomi, hvorfor er emnet så stadig sat uden for døren?

I denne workshop nedbryder vi det økonomiske tabu. Vi udforsker, hvordan sex og personlig økonomi overlapper hinanden og argumenterer for, at personlig økonomi bør være en integreret del af den almene dannelse. Ved at kombinere disse temaer viser vi, hvordan de begge er essentielle for at opfylde FN’s verdensmål 4 (Kvalitetsuddannelse), 10 (Mindre ulighed) og 12 (Ansvarligt forbrug og produktion), og hvordan de i sammenspil kan bidrage til en mere bæredygtig og tilfredsstillende fremtid.

Verdenshavet og os – en farverig samskabelse om FNs verdensmål

Kan kunst være med til at forankre FNs verdensmål? Kom og prøv kræfter med en anderledes workshop, hvor vi sammen laver et kæmpemæssigt værk, der taler ind i visionerne bag FNs verdensmål.

Alle kan være med, uanset alder og kreative muskelkræfter.

Forestil dig 300 mennesker, der ikke kender hinanden i forvejen og som i løbet af halvanden time mærker kræften ved at samarbejde, reflekterer over verdensmålene i deres liv og kommer i mål med et imponerende kunstværk, der efterfølgende kommer op at hænge? Jacinta Madsen har i flere år turneret Danmark rundt med denne workshop, hvor alt fra 30 til 300 deltagerne i alle aldre arbejder sammen om en fælles farverig fremtidsvision ved brug af både krop og fantasi.

På KATAPULT 2024 har Jacinta forberedt en særlig version af workshoppen, så alle kan prøve kræfter med forløbet. Værket, vi laver på dagen, er forankret i FNs verdensmål om livet i havet og bliver efterfølgende udstillet i FNs foyer. Kom og vær med!

Verdensmål & Bæredygtighed på tværs

På workshoppen får I mulighed for at prøve et nyt samtale– og planlægningsværktøj, der handler om at planlægge aktiv undervisning i Verdensmålene. Aktiv forstået på den måde, at man leger sig til viden om Verdensmålene. Med bæredygtighed på tværs får I inspiration til at komme i gang med udviklingen og planlægningen af jeres egen bæredygtighedsundervisning.

Om Bæredygtighed på Tværs
Med Bæredygtighed på Tværs bliver det lettere og mere overskueligt at samarbejde om projekter inden for bæredygtighed og verdensmål. Værktøjet kan både bruges til at facilitere studerende, elever og medarbejderes samarbejde i grupper og teams.

Scroll to Top
Scroll til toppen