
Et tømmerskib sejler langs Amazonfloden.
FN-aftale gør den globale handel mere smidig
Af Paulina Kubiak
Økonomisk udvikling | 17. december 2025
Det kan snart blive billigere, hurtigere og langt mere fleksibelt at flytte varer rundt i verden efter vedtagelsen af en ny FN-støttet aftale, som moderniserer papirarbejdet bag den globale skibsfart.
FN’s konvention om negotiable fragtdokumenter skaber for første gang et enkelt dokument, der kan bruges til tog, lastbiler og fly, hvilket gør det muligt at foretage logistiske ændringer for varer, der allerede er på vej.
Det betyder, at værdifuld last kan sælges, omdirigeres eller bruges til at sikre finansiering under det, der kan være en lang rejse, ikke bare før den lastes om bord.
“Det her er virkelig en game changer for international handel“, siger Anna Joubin-Bret, sekretær for FN’s Kommission for International Handelsret(UNCITRAL), som har ledet de treårige forhandlinger. “Et enkelt transportdokument, som er multimodalt, fuldt elektronisk og omsætteligt.”
Fra Brasilien til Paraguay, via Aserbajdsjan
I dag findes der primært negotiable transportdokumenter for varer, der transporteres til søs, hvor rejsen kan tage flere uger. Varer som olie eller kakao bliver ofte solgt flere gange til søs, da priserne svinger.
I modsætning hertil er varer, der transporteres ad vej, med jernbane eller i luften, normalt sendt til en enkelt køber og destination – hvilket begrænser fleksibiliteten og adgangen til finansielle instrumenter.
James Hookham, direktør for Global Shippers Forum, beskrev en hypotetisk forsendelse af varer fra en leverandør i Brasilien til et datterselskab i Paraguay.

Et containerskib lægger til kaj i Vietnam.
“Markedsforholdene ændrer sig,” siger Hookham. “Mens varerne er på vej, hvilket kan tage flere dage, kan du finde en køber, der er villig til at betale en bedre pris et andet sted.”
Under det nye system, sagde han, kunne disse varer sælges midt på rejsen til en køber i for eksempel Aserbajdsjan og ændre destinationen undervejs.
“Det er næsten som at strege adressen ud på en konvolut, når den allerede er sendt.”
Varerne, der skulle til Paraguay med båd, kunne tages med fly til Istanbul, Tyrkiet, og derefter sættes på et tog til Aserbajdsjan – intet af det kunne lade sig gøre under de nuværende restriktioner.
En lang række fordele
Denne form for fleksibilitet bliver vigtig, efterhånden som nye handelskorridorer åbner sig i Centralasien, mellem Kina og Europa og i hele Afrika – ofte med ruter til lande uden adgang til havet.
Den nye konvention “giver dig mulighed for ikke bare at opgive varerne, fordi de er solgt efter udløbsdatoen“, sagde han og tilføjede, at kilderne til forstyrrelser i den internationale handel fortsat bliver flere og flere.
Hookham bemærkede den negative effekt af den seneste tids tolduro og uventede ekstreme vejrforhold – såsom orkanen Melissas nylige afbrydelse af handelsruter i Caribien – og beslaglæggelser af gods i Det Røde Hav.
Hvis plan A ikke fungerer for dig, eller hvis det kommer til at koste dig en masse penge, er dette alternativet
Konventionen har til formål at reducere risici for banker og transportører ved at give klare juridiske regler for, hvem der ejer lasten på et hvilket som helst tidspunkt.
Hookham sagde, at denne retssikkerhed gør bankerne mere tilbøjelige til at finansiere aftaler og hjælper transportører med at undgå tvister om levering af varer til den forkerte part.
“Hvis plan A ikke fungerer for dig, eller hvis det kommer til at koste dig en masse penge, er dette alternativet,” sagde Hookham.

Et godstog med lokomotiv kører over Absirom-broen på den transiranske jernbane i Iran.
Den første til at tilmelde sig?
Konventionen vil især være vigtig for indlands- og udviklingslande, da den vil hjælpe dem med at integrere sig yderligere i det globale handelssystem og reducere omkostningerne.
Der er allerede udtrykt interesse fra afrikanske og centralasiatiske lande og fra store handelsnationer, herunder Kina, som lancerede den proces, der har ført til denne uges gennembrud, i FN tilbage i 2019.
Forhandlingsprocessen, som omfattede brede konsultationer, er et eksempel på “effektiv multilateralisme”, understregede Joubin-Bret.
FN’s generalforsamling vedtog en resolution til støtte for konventionen den 15. december. Der er planlagt en underskriftsceremoni i anden halvdel af 2026 i Accra, Ghana.
Traktaten træder i kraft, når 10 lande har ratificeret den.
Find venligst den originale artikel her.
Denne oversættelse er genereret ved brug af Word Press Multilingual Plugin. Hvis noget er uklart, henvises til den engelske version af artiklen.